fredag 24 november 2017

Salad Olivie

Finns många olika versioner av den här "röran" eller potatissallad eller vad man nu vill kalla den. Själv kom jag över receptet när jag googlade mig in på en engelsk blogg om persisk mat. :) Meningen var att jag skulle tärna potatisen i små kuber.. Jag hade ju ändå köpt hem en "fast" potatissort från supermarketen men när jag kokade den så var den allt annat än fast i konsistensen så istället för att tärna potatisen så var jag helt enkelt tvungen att mosa den med gaffel. Gick bra det med. :)


2 kycklingfiléer
1 gul lök
2 lagerblad
1 klyfta vitlök
4 medelstora potatisar, kokta
4 ägg, hårdkokta
1 dl gröna ärter
2 saltgurkor
200 g majonnäs
4 msk limesaft

Koka kycklingen i vatten med skalad lök, vitlöksklyfta, salt, peppar och lagerblad. Koka tills kycklingen är genomkokt. Själv lät jag kycklingen ligga kvar i lagen tills lagen var kall. Därefter fördelade jag köttet till strimlor. Tärna eller mosa potatisen. Finhacka äggen. Blanda samman alla ingredienser och låt stå i kylen innan servering. Servera med ett gott bröd.


1 kommentar:

  1. Riktigt, riktigt god! Passar både som "sallad" eller till bröd! Ska definitivt lagas!

    SvaraRadera