torsdag 23 november 2017

Biff med bambuskott


Kände för att göra någonting med kinesisk touch eftersom jag hade shoppat hem en burk med bambuskott. Hittade det här receptet hos Zeina. :) Här hittar ni hennes recept men så här gjorde jag:


400 g mört kött entrecote

Marinad:
1 tsk bikarbonat
1 msk riven ingefära
3 msk kinesisk soja
2 msk maizena

Grytan:
3 st vitlöksklyftor, finhackade
3 msk hoisinsås
3 msk ostronsås
2-3 msk soja
0.5 tsk svartpeppar
1 stor burk bambuskott
1 strimlad gul lök
Ca 3 dl vatten
1 msk majsstärkelse + 0,5 dl vatten

Stekning:
Sesam- eller rapsolja


Skär köttet i lövtunna skivor. Lägg i en skål tillsammans med bikarbonat och låt stå i 30 min.

Skölj sedan köttet ordentligt snabbt och låt rinna av. Riv ingefärabiten fint. Blanda kött, majsstärkelse, ingefära och soja väl. Lättast om du blandar med fingrarna. Låt köttet marineras i minst 2 timmar i kylen, gärna längre, fast över natten.

Låt sedan köttet stå i rumstemperatur i ca 15-20 innan du tillagar den efter att det stått i kylen. Hetta upp 4-5 msk olja i en stekpanna. Stek köttet och vitlöken under omrörning. När köttet får färg tillsätter du hoisinsås och steker lite till. Stäng av värmen och ställ åt sidan. Skölj bambuskotten i hett vatten för att få bort den konserverade smaken och låt rinna av. I en separat stekpanna steker du lök,  tillsammans med bambuskott under omrörning. Löken ska bli glansig utan att få färg, tar ca 3-4 min.
Blanda ner bambuskotten och löken i samma gryta som köttet. Tillsätt soja, ostronsås, salt, peppar och vatten, koka upp och låt puttra i ca 8 min.

Blanda majsstärkelse med vatten i en skål och häll ner det i grytan samtidigt som du rör om i grytan. Låt få puttra lite till, ca 3-5 min. Smaka av och tillsätt eventuellt mer  salt. Servera med ris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar