söndag 3 september 2017

Syriansk Lahm'b Ajeen


På Facebook finns det många grupper för matintresserade och eftersom jag själv älskar recept är jag medlem i flera grupper. Känns fantastiskt att folk delar med sig så mycket inspiration och jag har redan nu en superlång lista på recept jag vill testa på någon gång i framtiden. Det här receptet kom emot som en kommentar för en tid sedan när jag surfade runt i någon av grupperna. Det var namnet på brödet som fångade mitt intresse den här gången. Alltid lika kul att få till en krånglig rubrik i min blogg. :D Dessutom var det här pizza-liknande brödet supergott och enkelt att göra, det som tog tid var att finhacka tomat, paprika och lök. 

Deg till botten:
4,5 dl ljumt vatten
1/2 pkt jäst
1 tsk salt

1/2  dl matolja
Ca 10 dl vetemjöl 


Blanda detta till en pizzadegs liknande deg Jäs 40 minuter.


Medan degen jäser så gör man färsen.





400 g nötfärs
4 finhackade tomater

2 finhackade gröna turkiska paprikor
1 finhackad gul lök

1 finhackad scharlottenlök
1 finhackad hel kruka persilja
3 msk tomatpure

1/2  dl olja
Salt, chili peppar, vitpeppar, kryddpeppar 


Blanda alla ingredienser till färsen. 




När degen jäst klart knådar man degen och gör en rulle. Dela rullen i 12 - 15 mindre bitar.  Kavla ut varje bit till tefatstor rundel. Bred ut den råa färsröran över degplattan. Låt jäsa 10 min. Grädda i 275C varm ugn tills färs och bröd fått fin färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar