söndag 3 september 2017

Blåbärspaj


Att baka med årets första färska blåbär är någonting som jag gillar. I år hade jag surfat runt på internet och kom in på en blogg (klick) som delade med sig av det här receptet. Ett karelskt recept så det passade ju utmärkt för mig att baka - nyss hemkommen från östra Finland då när jag bakade denna paj. Inte precis igår... :) Det som "fascinerade" mig med det här receptet var det att till hela långpannan så använde man sig av bara 2 dl gräddfil i smeten ovanpå.

Det här receptet ger en långpanna med härlig blåbärspaj. Gör du den på en stor ugnsplåt så gör receptet en och en halv gång.

200 g smör
2 dl socker
2 ägg
4 dl vetemjöl
4 tl bakpulver
2 tl vaniljsocker

Ovanpå:
1 liter blåbär
2 dl gräddfil
1 dl socker
2 ägg

Viska smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i sänder under kraftig vispning. Blanda det torra ingredienserna i en skål och rör ner dem i smeten. Bred ut smeten i en långpanna, klädd med bakplåtspapper. Häll på blåbären.


Blanda gräddfil, socker och ägg till en slät smet. Ringla smeten över blåbären. Grädda i 200C ca 30 - 40 minuter eller tills pajen är genomgräddad och har fått fin färg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar