torsdag 2 augusti 2012

Choklad-pavlova

Visst ser den smarrig ut?? Den var riktigt god också - det som blev kvar av den vill säga... Den här pavlovan höll det på att gå riktigt illa för nämligen.

Efter att vi garnerat den skulle jag ta ut den för fotografering. Fint uppsatt på ett kakfat med fot och allt... Väl ute såg jag våran katt Milla och för en sekund tappade jag koncentrationen och kakfatet "vippade" till och jag stod med halva pavlovan i famnen!

Grrrrrr - inte var jag glad precis. Till min förskräckelse var kameran jag bar på också täckt med vispad grädde. Vilken tur att det var vår "gamla" kamera och inte den nyinköpta systemkameran... Så det blev att fort ställa kakan på bordet, ropa på dottern att komma och plocka upp det som låg i gräset. Själv gick jag in, putsade av kameran, bytte kläder - både t-skjortan och kjolen var ju vit av vispgrädde, rödpricking av bär och brun av chokladmaräng... När väl kameran var avtorkad (tur i oturen så tog den ingen större skada - fungerar bra igen) och kläderna bytta gick jag ut igen för att fotografera mästerverket och avnjuta min kopp min kaffe och vad ser jag då? Jo, våran andra katt Skrållan slicka i sig av grädden från gräset...

Här receptet på pavlovan i alla fall - om någon vill prova att baka den. Den är riktigt riktigt god och nästa gång hoppas jag på mindre otur vid fotograferingen... ;)

6 äggvitor
300 g socker
3 msk kakaopulver
1 tsk rödvinsvinäger
50 g hackad mörk choklad

Att dekorera med:
5 dl vispad grädde
bär efter smak


Sätt ugnen på 180 grader. Vispa äggvitor till skum, tillsätt sockret lite i taget och vispa tills du har en fin maräng. Sila över kakaopulvret och tillsätt rödvinsvinägern och den hackade chokladen. Vänd försiktigt in det i marängsmeten. Forma en rund kaka på en plåt försedd med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen och vrid ner temperaturen till 150 grader. Grädda i ca 1h 15 min. Låt kallna.

Vispa grädden och lägg det på din kalla pavlova. Strö över önskade bär. Vi har här använt röda vinbär som passar alldeles utmärkt till den söta marängen.

Här ligger Milla i gräset och spanar in vad som pågår....


1 kommentar:

  1. Kiitokset vierailusta blogissani. :) ihana blogi täälläkin :). herkullisen näköistä pavlovaa.

    SvaraRadera